FAKTA OM BILCROSS
Første bilcrossløp i Norge gikk i 1981 på Hakavik motorbane i Buskerud.
Bilsportgrenen ble kopiert fra «folkrace» i Finland og Sverige.
Det var en billig versjon av rallycross som allerede hadde vært kjørt i mange år her til lands
Bilcross er motorsport for alle - bilene skal være rimelig i anskaffelse.
Løpene kjøres på lukkede baner.
Kjørerne deles inn i heat med fem eller seks kjørere og
deltakerne får poeng etter hvilken plassering de får i heatet.
De med best poengsum etter innledende omganger får kjøre finale, der vinneren kåres.
Du kan begynne å trene det året du fyller 15 år og kjøre løp fra det året du fyller 16.
Det er ikke krav om førerkort i bilcross.
Du må løse medlemskap i en klubb tilsluttet NBF ( NMK Nord-Gudbrandsdal ) for å løse førerlisens.
For juniorer (under 19 år) skal et teoretisk- og praktisk kurs bestås før du får lisens,
for alle over 18 år er det bare å fylle ut en søknad.
Bilen som skal brukes må du også løse lisens for.
Vognlisensen skal fornyes hvert år med ny årskontroll og lisensbetaling.
( Tekniske Kontrollanter i klubben )
Det er også kontroll av bilen før hvert løp.
Det er førerens eget ansvar at bilen er i henhold til det tekniske reglementet i bilcross.
Kostnadene i bilcross holdes nede ved hjelp av en budregel,
der alle biler har en verdi av 9000.- kroner
(Kr 370.- i gebyr for å legge inn bud).
Hvem som helst kan legge inn bud og alle biler som starter i løp er på salg.
Er det flere som legger inn bud på samme bil, avgjøres salget gjennom en loddtrekning.
Bilen leveres i den stand den er etter ferdig løp,
unntatt er stol, seler og annet personlig sikkerhetsutstyr(inboard kamera).
Bilcrossreglementet og annen informasjon finner du på nettsiden til
Norges Bilsportforbund (NBF) www.bilsport.no eller på www.bilcross.no.
Du kan også ta kontakt med oss i
for mer informasjon
Hvem er online
Vi har 10 gjester og ingen medlemmer på besøk.